Reclame Masters

Reclamepower voor kinderen in het PO.

Lees meer

Gratis geld bestaat niet

Over virtueel spelen en reclame voor PO & VO.

Lees meer

Nationaal Media Paspoort

De doorlopende leerlijn PO groep 1 t/m 8.

Lees meer

Media Makkers

Lesmateriaal mediawijsheid voor het PO.

Lees meer

Databaas

Over online privacy voor PO & VO.

Lees meer

Ganzenbordspel

Bordspel VO over eigen Sociale Mediagebruik!

Lees meer

Nieuws

Reclamepower voor kinderen in het basisonderwijs? Lesmethode Reclame Masters

Lessen over geld en reclame en internet? Download het Gratis Geld bestaat Niet lesmateriaal

Van tv tot tablet: media en kinderen. Doe ook mee met het Nationaal Media Paspoort

Mediawijsheid in de klas? Download hier het gratis lesmateriaal van Media Makkers!

Ook last van Social Media Stress? Download hier het gratis Ikbenoffline Ganzenbord.

Sinds 2007 dé toonaangevende MediaCoach opleiding. Nationale Opleiding MediaCoach

Jongeren moeten worden voorbereid op hun toekomst, niet op ons verleden. Opleiding Social Media Professional

Wilt u op de hoogte blijven van onze opleidingen en congressen? Laat ons dit weten.

Gratis rapport over onderzoek Social Media Stress onder jongeren.

Rapport over Schoolbeleid en Smartphones

'Van Kwaad tot Erger! - Over de effecten van afzeikcultuur op kinderen'

 

Video over lesmateriaal Reclame Masters:

gratisgeldGratis Geld bestaat niet is het gloednieuwe lesprogramma over gratis spelen, winkelen,  geld en reclame in virtuele werelden en in Sociale Media. 

Het lesprogramma is geschikt voor de middenbouw van het Basisonderwijs en voor de eerste 2 klassen van het Voortgezet Onderwijs en is tot stand gekomen in samenwerking met het Nibud, Stichting Weet wat je Besteedt, Financieel Bijdehand, Betaalvereniging Nederland en Wijzer in Geldzaken.

De jeugd wordt ogenschijnlijk uitgenodigd gratis te spelen of te winkelen, maar worden al snel geconfronteerd met speciale aanbiedingen die hen allerlei privileges lijken te bezorgen. Dat deze commerciële acties vaak niet meer gratis zijn en ‘echt geld’ kosten is niet voor iedereen duidelijk. Betalingsmethoden zoals SMS en de vaste telefoon maakt het de jeugd gemakkelijk om aankopen te doen, waarvan zij de consequenties niet altijd kunnen overzien, met alle gevolgen van dien. Daarnaast wordt reclame in virtuele werelden door de jeugd vaak niet als zodanig herkend, omdat deze goed verweven is met de digitale omgevingen waarin kinderen veel tijd doorbrengen.

Lees meer of download meteen gratis het lesprogramma

RM Opmaak Offertemappen Versie2Kinderen groeien tegenwoordig op in een wereld vol reclame. Zij zien niet alleen reclame op tv, maar ook op de sociale media die ze gebruiken, in de games die ze spelen, in de video’s die ze kijken, en in hun favoriete apps.

Reclame biedt kinderen belangrijke kansen op het gebied van entertainment, communicatie en culturele ontwikkeling (reclame maakt tenslotte veel van deze dingen mogelijk), maar er bestaan ook risico’s voor hun welzijn, zoals materialisme, ouder-kind conflicten en ongezond eetgedrag.

Om ervoor te zorgen dat kinderen volledig kunnen profiteren van de kansen en minder gevoelig zijn voor de risico’s die de toenemende commercialisering van de mediaomgeving met zich meebrengt, is het belangrijk dat zij de ruimte krijgen zich te ontwikkelen tot zelfstandige, bewuste en kritische consumenten.

Lees meer of download meteen gratis het lesprogramma

Liesbeth vierkant kleurWe leven in een commerciële wereld, vol met verleidingen en reclame. Het is daarom onze doelstelling om kinderen en jongeren te helpen zich te ontwikkelen tot volwaardige consumenten.

We doen dat door kwalitatief hoogwaardige lesprogramma’s te ontwikkelen, in samenwerking met universiteiten of andere relevante partners.

De lesprogramma’s zijn zeer pragmatisch opgezet en eenvoudig te hanteren. Er is maar beperkte voorbereidingstijd nodig, u kunt meteen aan de slag!

U kunt de lesprogramma’s gratis via onze website downloaden voor het Primair- en Voortgezet Onderwijs. Heeft u vragen of heeft u hulp nodig, neem gerust contact met ons op. Wij wensen u heel veel succes en plezier!

Namens het hele team van Stichting Media Rakkers
Liesbeth Hop
Initiatiefneemster Stichting Media Rakkers
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

De volgende links bieden interessante informatie rondom het thema 'kinderen, reclame en media': 

www.wifigeneratie.nl

Website van het boek de WIFI-generatie.

www.mediacoachinbeeld.nl

Platform voor Nationale MediaCoaches, via deze site kunt u o.a. een Nationaal MediaCoach vinden.

www.nomc.nl

Nationale Opleiding MediaCoach, dé opleiding voor hen die de mediawijsheid binnen de eigen instelling wil verbeteren en hier het aanspreekpunt voor wil zijn. 

www.ouderavond.nl /www.kinderconsument.nl 

O.a. ouderavonden, workshops voor uw school over mediawijsheid, i.s.m. Media Rakkers en De Kinderconsument 

www.mediaenmaatschappij.nl
 

Nationale Academie voor Media en Maatschappij mediawijsheid voor professionals

www.youngmarketing.web-log.nl  

De jeugdmarketingweblog van Nederland! Dennis Hoogervorst van Sanoma Uitgevers houdt alle ontwikkelingen voor u bij.

www.beeldengeluid.nl

Site van stichting Beeld en Geluid die eind 2006 de Media Experience openen, een grootschalig doe-museum over media. 

www.gavoorgezond.nl

Competitie voor basisscholen van het NIGZ

www.shop4media.nl 

Media-educatie programma voor het voortgezet onderwijs  

www.monstermedia.nl

Media-educatie programma voor basisscholen via het internet 

www.muscom.nl

Het museum voor communicatie, met tentoonstellingen over zintuigen, kunst, de maatschappij en de mens.

www.reclamearsenaal.nl

Het reclame arsenaal, de plek voor het erfgoed van de Nederlandse reclame

www.mediasmart.org.uk

De Engelse versie van Reklame Rakkers

www.cca-canada.com

De Canadese versie van SIRE

www.nizw.nl 

Het Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn, met een interessante afdeling Kind en Media.  

www.tussentaalenbeeld.nl

www.krantindeklas.nl

Site van Stichting Krant in de Klas, die het lezen van kranten wil bevorderen bij kinderen

www.gezinsbond.be 

De site van de gezinsbond van onze zuiderburen

www.kinderconsument.nl

De site van Stichting de Kinderconsument, die de belangen van kinderen en hun ouders m.b.t. online leven behartigt

www.dikke-mensen.nl

Site met interessante onderzoeksgegevens over kinderen en reclame

www.adformatie.nl

Site van het vakblad voor marketing, reclame en onderzoek

www.ouders.nl

Site van Ouders Online, die ook het thema kinderen en reclame hebben aangekaart.

www.hartstichting.nl

De Nederlandse Hartstichting is verantwoordelijk voor het project 'Kids, Kilo's en Kijkcijfers', een studie naar de effecten van voedingsmarketing op overgewicht bij kinderen.

www.gezondopschool.nl

Deze site is een initiatief van het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie

www.leerkracht.nl

Met interessante lesactiviteiten voor kinderen op de basisschool

www.reclamecode.nl

De site van de Nederlandse Reclame Code Commissie

www.vea.nl

Site van de Vereniging van de communicatie en reclamebureaus in Nederland 

www.fnli.nl

Site van de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie

www.bva.nl

Site van de Bond van Adverteerders

www.mediaeducatie.nl

Site van het Platform media-educatie, dat door het ministerie van OCW wordt gefinancierd om de media-educatie in Nederland te coördineren.

mediamakkersOnze kinderen groeien op in een gemedialiseerde, commerciële omgeving die zij soms moeilijk kunnen interpreteren. Uit onderzoek blijkt dat de invloed van de media de laatste jaren enorm is toegenomen. De hoogste tijd om kinderen inzicht te geven in de complexe wereld van de media!


In navolging op het advies van de Raad voor Cultuur (www.cultuur.nl), waarin wordt gepleit voor de verbetering van mediawijsheid, heeft kenniscentrum Reklame Rakkers moderne lesmaterialen ontwikkeld waarmee leerkrachten in het basisonderwijs het onderwerp ‘Media en Commercie’ op een interactieve manier op het programma kunnen zetten voor groepen 6, 7 en 8 van het basisonderwijs.

Het Media Makkers lesmateriaal ter bevordering van de mediawijsheid van kinderen in de basisschool is een interactieve, kortlopende methode bestaande uit een docentenhandleiding, leerlingenbladen en opdrachten. Het lesmateriaal is als volgt ingedeeld:

  • Module 1:Mediabewustzijn
  • Module 2:Mediabegrip
  • Module 3: Mediahouding
  • Module 4: Mediagedrag

Om het Media Makkers lesmateriaal te downloaden vult u het volgende formulier in. Na het invullen komt u direct op de pagina met al het lesmateriaal.

Het Media Makkers lesmateriaal leert kinderen exact die vaardigheden, die zij nodig hebben om de media en de commerciële omgeving beter te kunnen interpreteren. Op deze manier zijn zij in staat zich te ontwikkelen tot kritische en bewuste mediagebruikers.

Het lesmateriaal is samengesteld in samenwerking met een groep onderwijsexperts op basis van ‘het voorstel voor herziening van de kerndoelen van het basisonderwijs’. Daardoor kan het Media Makkers lesmateriaal integraal worden ingepast in het primair onderwijs in Nederland.

Het lespakket is samengesteld op basis van 'het voorstel voor herziening van de kerndoelen van het basisonderwijs' dat in maart 2004 aan de Tweede Kamer is voorgelegd door de minister van OCW.

Het lespakket stimuleert de natuurlijke nieuwsgierigheid en de behoefte aan ontwikkeling en communicatie van kinderen door middel van gestructureerde en interactieve onderdelen voor verschillende leeftijdscategorieën. Daarnaast biedt Media Makkers ontdekkend onderwijs met een sterke verbinding naar het dagelijkse leven.

Naast de kerndoelen op het gebied van 'oriëntatie op jezelf en de wereld' en 'kunstzinnige oriëntatie', wordt in het lespakket ook gerefereerd aan de leergebiedoverstijgende streefdoelen zoals 'reflectie op eigen handelen en leren' en 'verwerven en verwerken van informatie'.

Oriëntatie op jezelf en de wereld

'In dit leergebied oriënteren leerlingen zich op zichzelf en op de samenleving. Deze samenleving waarin kinderen opgroeien stelt tegelijkertijd haar eisen. Kinderen vervullen nu al en straks taken en rollen, waarop ze via het onderwijs worden voorbereid. Het gaat daarbij ook om de rol van consument. Leerlingen leren hun wereldbeeld aan de hand van actuele onderwerpen voortdurend 'bij de tijd' te brengen'.

Kerndoel 35: De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument.

Kerndoel 52: De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: Televisie en computer

Kunstzinnige oriëntatie

Naast de referentie aan de kerndoelen in het leergebied 'oriëntatie op jezelf en de wereld' biedt het lespakket van Media Makkers ook enige aandacht aan het leergebied 'Kunstzinnige oriëntatie', waarin kinderen kennis maken met kunstzinnige en culturele aspecten in hun leefwereld.

'Het gaat hierbij om het verwerven van enige kennis van de hedendaagse kunstzinnige en culturele diversiteit. Dit vindt zowel op school plaats, als via regelmatige interactie met de (buiten)wereld. Kinderen leren zich open te stellen en leren bijvoorbeeld de beeldende mogelijkheden van diverse materialen te onderzoeken.

Kerndoel 54: De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

Kerndoel 55: De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

Het lespakket van Media Makkers bestaat uit een aantal opdrachten in relatie tot media en reclame. Kinderen wordt gevraagd deze opdrachten ook gedeeltelijk thuis te voltooien. De werkstukken zullen tijdens de optionele ouderavonden een rol spelen.

Wij zijn erg geïnteresseerd in uw ervaringen in de klas met het thema 'media en reclame' of in uw ervaringen met het Media Makkers lespakket.

Om het Media Makkers lesmateriaal te downloaden vult u het volgende formulier in. Na het invullen komt u direct op de pagina met al het lesmateriaal.

 

 LogomediarakkersLogoacademiereclamecoderadbout

Stichting Media Rakkers presenteert nieuwe Jeugd Reclame Wijzer aan alle reclamemakers.

De Wijzer maakt de geldende regels voor kinderreclames uit de Nederlandse Reclamecode inzichtelijk en geeft adviezen aan reclamemakers voor het maken van verantwoorde kinderreclames. De informatie in de Jeugd Reclame Wijzer is te vinden per productcategorie, mediavorm of reclametechniek.

vpro.fwNiemand hoeft zich 's nachts meer te vervelen: steeds meer services en diensten zijn ook 24/7 beschikbaar. Ongeveer 16 procent van de beroepsbevolking moet mede daardoorinmiddels ook ’s-nachts werken. En thuis raakt de nachtrust, met WIFI, Facebook en de smartphone onder het kussen, meer en meer ondergeschikt aan online leven.

Tien procent van de Nederlanders lijdt aan chronische slapeloosheid. Gunnen we onszelf nog wel genoeg nachtrust nu de grens tussen dag en nacht steeds meer vervaagt? Wie zijn die 1 miljoen al dan niet zelfverkozen slapelozen?

Liesbeth Hop van de Nationale Academie voor Media & Maatschappij is te zien in deze VPRO documentaire.

Samenstelling en regie: Hans Simonse
Camera: Bernd Wouthuysen
Research: Maarten Slagboom

Lees de inhoudelijke visie rondom het thema Jeugd en Reclame, namens Media Rakkers 

Onlangs werd de Alliantie tegen kindermarketing aangekondigd waar o.a. Consumentenbond, Hartstichting, Vereniging van Kinderartsen pleiten voor een verbod op kindermarketing voor kinderen onder de 13 jaar.
 
Stichting Media Rakkers en de Nationale Academie voor Media & Maatschappij leveren met dit visiedocument graag een bijdrage aan de landelijke discussie en benadrukken het belang van educatie in een wereld met internationale en mobiele media rondom kinderen.
 

Media Rakkers is onderdeel van een Europees project en wordt ontwikkeld in nauwe samenwerking met de organisatie Mediasmart in Engeland(www.mediasmart.org.uk). Ook in Duitsland, Ierland en België vinden soortgelijke initiatieven plaats.

Media Rakkers wordt sinds april 2004 van harte gesteund door een groot aantal Nederlandse organisaties, die gezamenlijk de verantwoordelijkheid hebben opgepakt om educatieve middelen te ontwikkelen die de mediavaardigheid en het commerciële bewustzijn van kinderen tot en met 18 jaar vergroten. De betrokken organisaties worden hieronder per categorie weergegeven:

Het Bestuur

Het bestuur van Stichting Reklame Rakkers bestaat uit de volgende drie personen:  

Mevr. Vera de Backker, Auteur kinderboeken

Dr.Tamara Platteel, Coach & begeleider Iclon & Puur professionalisering

Dhr. Egbert Vis, SPV'er bij GGD Zaanstreek-Waterland 

Naast de adviesraad en het bestuur zijn expertgroepen samengesteld van mensen uit de praktijk die bij deelactiviteiten betrokken zijn.

 

Adviesraad

Media Rakkers heeft de steun van een indrukwekkende adviesraad bestaande uit de volgende leden:

Henk Kasbergen Voormalig Directeur Jeugdfonds Jantje Beton

Patti Valkenburg Hoogleraar Kind en Media, Universiteit van Amsterdam

Moniek Buijzen Hoogleraar Communicatie, Universiteit van Nijmegen

Frans Blanchard Oud Directeur VEA (Vereniging van Erkende Communicatieadviesbureaus)

Erik Siersema Hoofd Marketing Hasbro Nederland

Harmen Scholten Marketing Director Northern Europe Pepsico

 

Wetenschappelijke instellingen

Universiteit van Amsterdam www.uva.nl  

Universiteit van Tilburg www.uvt.nl

Vrije Universiteit Amsterdamwww.vu.nl 

 

Overkoepelende organisaties

Suikerstichting Nederland www.suikerstichting.nl  

STIVA Stichting Verantwoord Alkoholgebruik www.stiva.nl  

VEA Vereniging van Communicatieadviesbureaus www.vea.nl  

VNO/NCW Werkgeversvereniging www.vno-ncw.nl  

SMA Stichting Merkartikel www.sma.nl  

BVA Bond van Adverteerders www.bva.nl  

VBZ Vereniging van Bakkerij en Zoetwarenfabrikanten www.vbz.nl  

FNLI Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie www.fnli.nl  

PPP Platform Promotional Products www.ppp-online.nl  

CEBUCO Marketingorganisatie van Nederlandse dagbladen www.cebuco.nl

 

Stichting Media Rakkers is het educatieve kenniscentrum dat zich specialiseert in het verbeteren van de mediawijsheid en commerciële vaardigheden van jeugd t/m 16 jaar in Nederland. Media Rakkers heeft de volgende visie: 

1.                  Afschermen van kinderen onder de 7 jaar

Uit onderzoek blijkt dat kinderen onder de 7 jaar niet goed in staat zijn om reclame van andere informatie te kunnen onderscheiden. Vanaf 7 jaar zijn kinderen wél in staat zulke vaardigheden te ontwikkelen. Stichting Media Rakkers is daarom voor terughoudendheid bij het richten van commerciële informatie via de media op kinderen onder de 7 jaar.

2.                  Creëren van bewuste en kritische kinderconsumenten tussen 7 en 13 jaar

Het gaat Media Rakkers niet om het af- of beschermen van kinderen ten opzichte van vermeende kwalijke invloeden van de media – zoals via een verbod - maar om kinderen te helpen op een bewuste, kritische en actieve manier onderdeel uit te maken van deze fundamenteel gemedialiseerde maatschappij. Via: educatie.


Wilt u het gehele visie-document lezen van stichting Media Rakkers? Klik u dan hier.

Stichting Media Rakkers is een project van Stichting Reklame Rakkers, geregisteerd bij de KvK Amsterdam onder nummer 34208449.

Media Rakkers voldoet aan de kwaliteitscode voor opleidingsinstituten voor kort beroepsonderwijs en is eind 2011 geauditeerd op basis van de CRKBO kwaliteitsnormen opgesteld door het CPION, het Centrum voor Post Initieel Onderwijs Nederland, ‘het onafhankelijk auditbureau [1]’ dat tevens verantwoordelijk is voor ‘toetsing, registratie en diplomering van post-initiële opleidingen [2]’ in Nederland. In het kader van nieuwe Europese BTW-wetgeving heeft de Nederlandse overheid het CPION de opdracht gegeven instellingen te toetsen op de gestelde CRKBO kwaliteitsnormen.

Klik hier voor het openbare CRKBO kwaliteitsregister. Voor de registratie van Stichting Media Rakkers vul de naam in van de juridische en administratieve entiteit ‘Stichting Reklame Rakkers’.

Het CRKBO omschrijft de procedure als volgt: ‘In het CRKBO kwaliteitsregister kunnen onderwijsinstellingen worden ingeschreven die voldoen aan de Kwaliteitscode voor Opleidingsinstituten voor Kort Beroepsonderwijs. Opname in dit register is gekoppeld aan een kwalitatieve audit van de instelling (de erkenningsregeling). Is een onderwijsinstelling ingeschreven in het register, dan is die instelling daardoor een erkende instelling zoals bedoeld in de BTW-wetgeving. Deze regels bepalen dat niet door de overheid bekostigd beroepsonderwijs met BTW belast is, tenzij het wordt gegeven door een instelling die erkend is. Een inschrijving in het CRKBO is een erkenning zoals bedoeld in de genoemde Europese richtlijn. In dat geval is al het door de erkende instelling aangeboden beroepsonderwijs vrijgesteld van BTW. De erkenning heeft betrekking op de instelling en niet op het beroepsonderwijs [3[’.

‘De audit is (mede) gebaseerd op de gedragscode van Nederlandse Raad voor Training en Opleiding (NRTO, brancheorganisatie voor private aanbieders van trainingen en opleidingen) en de VOI (de vereniging voor opleidingsinstituten voor Informatica). Uitgangspunten bij de audit zijn: zorgvuldigheid, rechtszekerheid, redelijkheid, betrouwbaarheid en kenbaarheid [4]’.

De CRKBO kwaliteitsaudit richt zich op de beginselen van de kwaliteitscode voor kort beroepsonderwijs:

1. zorgvuldigheidsbeginsel

2. rechtszekerheidsbeginsel

3. kenbaarheidsbeginsel

4. redelijkheidsbeginsel (wordt niet apart geaudit. Zit ‘verweven’ in 1, 2 en 3)

5. betrouwbaarheidsbeginsel (wordt niet apart geaudit. Zit ‘verweven’ in 1, 2 en 3).

Stichting Media Rakkers is daarmee een goedgekeurd instituut volgens Europese wetgeving en de Nederlandse overheid, na een toetsing op basis van de beginselen van de kwaliteitscode voor Kort Beroepsonderwijs, die mede zijn gebaseerd op de gedragscode van de NRTO. Ons instituut voldoet daarmee aan de 'strenge kwaliteitsnormen' gesteld door het CPION en is goedgekeurd voor inschrijving in het kwaliteitsregister CRKBO, dat tevens inhoudt dat we al onze trainingen en opleidingen BTW-vrij mogen aanbieden.

Stichting Media Rakkers heeft op alle auditbare onderdelen voldaan voor goedkeuring en opname in het CRKBO kwaliteitsregister. Alle auditbare onderdelen dienen positief te zijn om voor CRKBO-registratie in aanmerking te komen. Beoordeling vindt louter plaats in termen van O (onvoldoende) V (voldoende) of NVT (niet van toepassing). Indien een onderdeel niet van toepassing is en daarom beoordeling niet kan plaatsvinden, wordt voor dat onderdeel op het scoreformulier een V toegekend. NVT heeft daarmee geen nadelige gevolgen voor het eindoordeel.

Klik hier voor CRKBO kwaliteitsaudit formulier.

‘Met kort beroepsonderwijs wordt bedoeld: alle opleidingen die zijn gericht op het functioneren van personen in een (toekomstige) werkkring. De term ‘kort’ is in dit verband ruim te interpreteren en kan variëren van een dagdeel tot meerdere jaren. De belastingdienst bepaalt of er sprake is van beroepsonderwijs [5]’.  

De kosten voor de audit door het CPION en registratie in het CRKBO zijn 100 Euro voor de aanmelding en nog eens 900 Euro voor de audit. Daarna wordt een jaarlijkse bijdrage gerekend.

Voor vragen over de audit en reacties op non-conformities (een geconstateerde situatie waarin objectieve bewijzen erop duiden dat aan een bepaalde vereiste niet is voldaan):

CPION

Postbus 701

3000 AS  ROTTERDAM

tel: 0900-2224111 (€ 0,25/min)

[1] www.crkbo.nl

[2] www.cpion.nl

[3] http://www.crkbo.nl/Site/faqinstelling

[4] http://www.crkbo.nl/Site/faqinstelling

[5] http://www.crkbo.nl/Site/faqinstelling

“Ik speel wel vaak op Speeleiland.nl en Spelletjes.nl"

“Ik speel wel vaak op Speeleiland.nl en Spelletjes.nl Op Speeleiland krijg je verschillende spelletjes te zien, bijvoorbeeld over paarden. Ik vond het een heel interessante les en ik vond dat er veel informatie in zat over het internet. Dat als je spelletjes speelt, geld moet kopen als je nieuwe munten wil hebben voor het internet.”

“Op Panfu heb je een hut en kun je meubelen kopen"

“Op Panfu ben je een pandabeer en dan heb je een hut en kun je meubelen kopen. Maar niets alles is gratis. Je kan ook praten met je vrienden online. De les vond ik wel heel interessant Je leerde dat sommige dingen een andere naam voor geld hebben en dan is dat eigenlijk misleidend omdat het echt euro’s zijn.”

Juf Guuske, leerkracht groep 7

“Waarom ik de opleiding heb gedaan is omdat ik vind dat er in het onderwijs nog als het gaat om internet een groot gat is, die je moet opvullen met elkaar. Kinderen spelen veel op internet en zien veel reclames. Ik vind dat ouders en school kinderen wat bewuster moeten maken van het omgaan ermee. Ik vond het leuk om te horen dat kinderen wel zakgeld krijgen, maar dat liever niet besteden op internet. ze zien wel verschil tussen offline euro’s en online euro’s.”