Reclame Masters

Reclamepower voor kinderen in het PO.

Lees meer

Gratis geld bestaat niet

Over virtueel spelen en reclame voor PO & VO.

Lees meer

Nationaal Media Paspoort

De doorlopende leerlijn PO groep 1 t/m 8.

Lees meer

Media Makkers

Lesmateriaal mediawijsheid voor het PO.

Lees meer

Databaas

Over online privacy voor PO & VO.

Lees meer

Ganzenbordspel

Bordspel VO over eigen Sociale Mediagebruik!

Lees meer

Nieuws

Reclamepower voor kinderen in het basisonderwijs? Lesmethode Reclame Masters

Lessen over geld en reclame en internet? Download het Gratis Geld bestaat Niet lesmateriaal

Van tv tot tablet: media en kinderen. Doe ook mee met het Nationaal Media Paspoort

Mediawijsheid in de klas? Download hier het gratis lesmateriaal van Media Makkers!

Ook last van Social Media Stress? Download hier het gratis Ikbenoffline Ganzenbord.

Sinds 2007 dé toonaangevende MediaCoach opleiding. Nationale Opleiding MediaCoach

Jongeren moeten worden voorbereid op hun toekomst, niet op ons verleden. Opleiding Social Media Professional

Wilt u op de hoogte blijven van onze opleidingen en congressen? Laat ons dit weten.

Gratis rapport over onderzoek Social Media Stress onder jongeren.

Rapport over Schoolbeleid en Smartphones

'Van Kwaad tot Erger! - Over de effecten van afzeikcultuur op kinderen'

 

Video over lesmateriaal Reclame Masters:

 LogomediarakkersLogoacademiereclamecoderadbout

Stichting Media Rakkers presenteert nieuwe Jeugd Reclame Wijzer aan alle reclamemakers.

De Wijzer maakt de geldende regels voor kinderreclames uit de Nederlandse Reclamecode inzichtelijk en geeft adviezen aan reclamemakers voor het maken van verantwoorde kinderreclames. De informatie in de Jeugd Reclame Wijzer is te vinden per productcategorie, mediavorm of reclametechniek.

Met het publiceren van de Jeugd Reclame Wijzer levert Stichting Media Rakkers een belangrijke bijdrage aan de creatie van een veilige en verantwoorde commerciële omgeving voor kinderen. Het is daarbij namelijk van belang dat reclamemakers goed op de hoogte zijn van de zelfregulering en dat zij deze ook toepassen.

Liesbeth Hop, directeur Stichting Media Rakkers: “Het is niet voldoende om alleen de aanbodzijde, de reclamemakers, te informeren over de kinderreclameregels, maar het is ook belangrijk om kinderen door educatie te helpen om slim met reclame om te gaan. Daarom hebben wij al eerder dit jaar, samen met de Radboud Universiteit Nijmegen, het nieuwe lesmateriaal ‘Reclame Masters’ voor basisscholen gelanceerd.”

De Jeugd Reclame Wijzer kwam tot stand met medewerking van Stichting Reclame Code, de Radboud Universiteit Nijmegen en de Nationale Academie voor Media & Maatschappij en is gratis te downloaden.

Klik hier voor de Jeugd Reclame Wijzer 2015

Lees meer

“Ik speel wel vaak op Speeleiland.nl en Spelletjes.nl"

“Ik speel wel vaak op Speeleiland.nl en Spelletjes.nl Op Speeleiland krijg je verschillende spelletjes te zien, bijvoorbeeld over paarden. Ik vond het een heel interessante les en ik vond dat er veel informatie in zat over het internet. Dat als je spelletjes speelt, geld moet kopen als je nieuwe munten wil hebben voor het internet.”

“Op Panfu heb je een hut en kun je meubelen kopen"

“Op Panfu ben je een pandabeer en dan heb je een hut en kun je meubelen kopen. Maar niets alles is gratis. Je kan ook praten met je vrienden online. De les vond ik wel heel interessant Je leerde dat sommige dingen een andere naam voor geld hebben en dan is dat eigenlijk misleidend omdat het echt euro’s zijn.”

Juf Guuske, leerkracht groep 7

“Waarom ik de opleiding heb gedaan is omdat ik vind dat er in het onderwijs nog als het gaat om internet een groot gat is, die je moet opvullen met elkaar. Kinderen spelen veel op internet en zien veel reclames. Ik vind dat ouders en school kinderen wat bewuster moeten maken van het omgaan ermee. Ik vond het leuk om te horen dat kinderen wel zakgeld krijgen, maar dat liever niet besteden op internet. ze zien wel verschil tussen offline euro’s en online euro’s.”